Scones!

Jag älskar scones! Det är så gott och mysigt!
Imorse bakade jag blåbär & hallonscones med valnötter. Det blev inte så jättebra - bären var frysta när jag hade i som så det blev för mycket vätska och så var det lite surt, men jag tycker att det blev fint i alla fall! :)


före


efter

Recept på scones  2 kakor

vetemjöl 4 dl
salt en nypa
bakpulver 2 tsk
smör eller margarin 50 g
mjölk eller filmjölk 2 dl

Sätt ugnen på 250 grader. Blanda de torra ingridienserna i en skål.
Finfördela matfettet  med fingertopparna i mjölblandningen till en grynig massa.
Tillsätt mjölken eller filmjölken och blanda snabbt ihop degen. Arbetar man den för mycket blir brödet segt.
Dela degen i två delar. Klappa eller platta ut varje del till en rund kaka, skåra varje del med en mjölad kniv i fyra delar. Nagga lite med en gaffel. Grädda bröden i mitten av ugnen i ca 12 min. Bryt isär bröden när de har svalnat något.

Prova gärna att ha i frukt, bär, nötter (valnötter är mums!) eller kanske choklad!

Njut!

Kommentarer

Skriv till mig här, fina du:

Namn:
Glöm mig inte.

Din mejl: (publiceras ej)

Din fina sida:

Vad vill du skriva?

Trackback
RSS 2.0